96 kr for en pære!
Nu har jeg et stykke tid gået og skumlet over de udbrændte pærer i instrumentbrædtet og varmeapparatet i min gamle ris-koger af en Nissan og nu tog jeg mig så endelig sammen til at gøre noget ved sagen. Frem med værktøjstasken og ned på parkeringspladsen. Jeg kiggede lidt på instrumentbrædtet og bandede fælt – det her kom til at tage tid! Nå, jeg fandt skruetrækkeren frem og begyndte at splitte det hele ad.
2 timer og 56 skruer senere var det endelig lykkedes mig at skille bilens interiør så meget ad at jeg kunne få speedometer konsollen ud (efter at jeg med møje og besvær havde fået speedometer kablet skruet af gearkassen). Der var 2 udbrændte pærer men jeg besluttede mig for at skifte alle 5 der skulle oplyse speedometer, omdrejningstæller, benzinmåler og termostat. Da jeg sad med pærerne i hånden og skulle til at tage ned til Nissan for at købe nye pærer, slog det mig at der var da vist osse noget med en pære i varmeapparatet der skulle skiftes.
Frem med skruetrækkeren igen og splitte hele midterkonsollen ad med autoradio og varme regulator. En halv time og yderligere 20 skruer senere, sad jeg med en lille !”#@ pære på størrelse med spidsen af en vatpind. ENDELIG! – Nå – ned til Nissan på reservedelslageret. “Dav – jeg skal bruge 5 af dem her” (viste ekspedienten de 5 pærer til speedometerkonsollen) “og så sådan en lille fætter her” (viste ham den lille pære til varmeapparatet). “Så gerne” sagde den venlige mand og gik om bag reolerne. Et øjeblik senere kom han retur med det hele og begyndte at slå ind på kasseapparatet. De store pærer kostede 32 kr. stykket! Nå – fred være med det. Da han slog den lille pære ind var jeg ved at gå i chok – 96 kr. for sådan en forbandet lille 1.2 watt pære!!!! Jeg spurgte ham om der også fulgte 5 liter benzin med til den pris! Han gloede bare på mig, som om jeg var totalt åndsvag og sagde, at det var skam prisen for sådan en fin lille pære. Jeg bandede fælt, betalte og tog hjem for at montere skidtet.
2 timer senere var alt monteret igen og der var fint lys i kabinen – lækkert, selvom det havde været en DYR fornøjelse – dog næppe så dyr, som hvis Nissan skulle have skiftet pærerne for mig…
5 Kommentarer »
RSS feed for comments on this post. TrackBack URI
Hej jeg ville lige høre om det er sådan en pære der, hvor der bare stikker 2 lange tråde ud i bunden. og ved du hvad den hed altså i fatning.
Hej Kasper,
Nej, disse pærer kommer med en fatning der bare skal drejes 45 grader når man sætter den i panelet, så den låses fast. Jeg ved ikke hvad fatningstypen hedder.
Ja okay. så må jeg jo bide i det sure æble. jeg syntes bare det er røveri, og tage 96 kr. for sådan en lille pære. Men tak for hjælpen
Mvh Kasper
Hvis de sprænger igen, kan du overveje at skifte dem til led\’s (lysdioder), men der skal oftest sættes en modstand ind imellem for at korrigere Volt. De holder nærmest evigt.
Hej Lars,
Det havde jeg også tænkt mig – men nu er bilen skrottet og jeg har købt en ny 🙂